Смени големината на шрифта


Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 3 мнения ]
Автор Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
spotter84
  Борба с това "зло" дисторсията
МнениеПубликувано на: 20 Юни 2016, 18:00 
Аватар

Рег.: 23 Яну 2014, 11:52
Мнения: 3083
Отдавна се каня да пусна подобна тема. И мисля има защо. Сигурно и вие сте имали няколко любими кадри, които са страдали от ужасна дисторсия и в тях например едните хоризонтали (например на сградата) са били безупречни, а тези на пътя долу си знаят своята посока :D От друга страна вертикалите пък са на съвсем друго мнение :roll: Скоро така се се случи и с един мой кадър в Пирот с 28 2.0 на А6000. Вярно е, да, този обектив криви не малко (повече на ФФ де), но се замислих има ли някакъв щадящ и добър начин за правилно коригиране на тази чума дисторсията.
Също така ми е интересно да чуя има ли конкретни обективи, които макар и по-скъпи, да са много подхдоящи например за архитектура и да кривят много малко?

Ще се радвам да споделите впечатления с обективи и постообработка!!! :obscene-drinkingcheers: :obscene-drinkingcheers:



________________________________________
https://www.flickr.com/photos/124318089@N06/
http://photo-forum.net/bg/index.php?APP ... _ID=150809


В началото
 Профил  
 
Реклама

JohnyWalker
  Re: Борба с това "зло" дисторсията
МнениеПубликувано на: 20 Юни 2016, 18:58 
Аватар

Рег.: 06 Сеп 2012, 14:04
Мнения: 1035
1. нали има автоматични профили за компенсация на криви обективи
2. имам един златен плъгин, който ползвам от години и изправя всичко дори фиш https://www.textures.com/panoramaCorrector


В началото
 Профил  
 
Майстора
  Re: Борба с това "зло" дисторсията
МнениеПубликувано на: 20 Юни 2016, 21:42 
Аватар

Рег.: 03 Мар 2014, 18:11
Мнения: 4899
Най-щадящият и добър начин е оптическа корекция при снимането - със специализирани обективи за перспективна корекция. Те са редки и скъпи, но незаменими за сериозни (професионални) архитектурни снимки.

При тях 'неправилната' проекция върху равнината на филма / сензора се поправя или с изместване на оста на обектива спрямо перпендикуляра към сензора ('тилт') или с изместването му - в непроменено перпендикулярно положение - спрямо центъра ('шифт'). Тези познати думички вероятно ти подсказаха достъпния заместител на коригиращ архитектурен обектив: тилт-шифт приставка (адаптер) за произволен обектив. Последното решение няма прецизното микро-регулиране на ъгли и позиции, работи се предимно 'на око', но върши нелоша работа при (а) не прекалено къси обективи и (б) достатъчно дълбок фокус (затворени бленди), защото осбено тилт-ът играе лоши шеги с фокуса (а колкото и да е приятно за портретни експерименти, това не го искаме в архитектурните снимки).

Дори без приставка или специален обектив, някои неща можем да подобрим още при самото снимане:

1. Избор на обектив - колкото и да ни се иска да обхванем всичко (напр. голяма сграда отблизо, където тясна улица не ни позволява да се отдалечим), трябва да се направи компромис ако държим на правия образ с по-малко перспективни изкривявания. Това ще рече да се избягват екстремално късите стъкла, но споменатият 28мм на кроп все още става И за прилична архитектура. За мен 24мм на кроп е приблизително приемливата къса граница. (Разбира се, снимам сгради и с 10мм, но не търся идеални вертикали, а напротив - екстремална перспектива като 'ефект'. Типичен пример е последният ми кадър в 'Градски пейзажи').

2. Избягване необходимостта от ротация в ЛР или ФШ - като просто внмаваме да не ни е 'килнат' кадърът спрямо оста на обектива. Става прилично и на око / от ръка, а ако сме със статив може да се прецизира и с нивелирче. (Някои апарати имат вграден дигитален нивелир - помага).

3. Намаляване (за избягване е трудно да говорим) необходимостта от хоризонтална перспективна корекция с избор на гледна точка, от която оста на обектива е перпендикулярна спрамо желаната фасада (в хоризонтална равнина). Това е по-лесно от вертикалното местене, става с няколко крачки настрани в равнината на улицата/площада, доколкото позволяват други сгради и обекти. Дори да не е перфектен перпендикуляр, последващата дигитална корекция ще е по-малка и по-щадяща.

Не винаги е задължително да търсим фасада 'анфас' като точен правоъгълник - има добри архитектурни сюжети с ракурс откъм ъгъл на сградата, където се виждат едновременно две фасади и перспективата дава тримерност на възприятието от плоската снимка. Там няма какво да коргираме, освен леко да намалим стръмнината на събиране на хоризонталите (ако сме снимали с нещо под 20мм).

4. Намаляване (до някаква възможна степен) степента на (задължителна) вертикална корекция в обработката. Говорим за събирането на вертикалите - най-често за събиране нагоре (при снимане от земята) и по-ядко - събиране надолу, при снимане от висока съседна сграда или хълм. По-трудно е да местим апарата по височина, но е възможно
(а) да се избягват най-ниски гледни точки с приклякване или поставяне апарата до земята - което води до насочване обектива нагоре и силна дисторсия. Дори ако стоим на 'кота нула', едно повдигане на апарата над главата позволва да се намали ъгъла на обектива и оттам - перспективното изкривяване. И
(б) - при възможност е добре да се изкачим на някаква височина - покрив на возило, дърво, или ако има - съседна сграда. В идеалния случай не търсим максимална височина (покрива на съседна сграда), а такава (примерно среден етаж), откъдето обективът ще сочи към нашия обект хоризонтално.

Веднъж заснета снимката, оварят се възможностите за дигитални корекции в конвертиращите / обработващи програми, за което можем да поговорим по-нататък в темата. Исках обаче да подчертая колко зависи от условията и начина на заснемане, и от това да помним 2-3 прости правила :) :up:



________________________________________
Животът е твърде кратък за взиране с лупа в пикселите...

В началото
 Профил  
 
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 3 мнения ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

 


Иди на:  



Powered by phpBB © phpBB Group


Алфа Форум във Facebook